بلاگ

اهمیت مراقبت از ناخن ها

اهمیت مراقبت از ناخن ها وبلاگ پاپروک

اهمیت مراقبت از ناخن ها

شاید این روزها کمتر از پوست به ناخن ها توجه نشود و این مساله در خانم ها بسیار بیشتر از مردان مورد توجه قرار بگیرد. این خبری بسیار خوشحال کننده است چرا که سلامت ناخن ها در سلامت کل بدن بسیار تاثیرگذار است.

شاید با خود بگویید که ناخن تنها بخشی متشکل از سلول های مرده است که صرفا برای زیبایی دست ها به آن ها توجه میشود اما بهتر است بدانید که اصلا اینطور نیست.

اهمیت مراقبت از ناخن ها

برخلاف این تصور باید اشاره کرد که از طریق تغییر رنگ، ضخامت و یا علائم دیگری مانند قرمزی، خارش و تورم در ناخن ها میتوان به سلامت کلی بدن مانند بیماری های کلیوی، دیابت و ... پی برد.

این مساله در زنان و مردان باید به یک اندازه مورد توجه قرار بگیرد و در واقع آن را بخشی از بهداشت فردی هر کس در نظر گرفت.

همچنین در نظر داشته باشید که این موضوع به ناخن های پا نیز مربوط میشود و حال آنکه پاها بیشتر زمان روز را در جوراب و کفش قرار دارند حتی این مسائل برای ناخن های پا حیاتی تر است.

ناخن های سالم

اینکه از کجا بدانیم ناخن های ما سالم هستند و یا خیر میتوانید با بررسی دقیق آن ها شروع کنید. ناخن های سالم این علائم را دارند:

  • رنگ ناخن باید صورتی مایل به سفید باشد
  • ناخن‌ها و سر سفید آنها هم‌اندازه هستند
  • پوسته‌ دارند (پوسته‌ها نشانۀ سالم بودن ناخن‌ها هستند؛ پس آنها را نکنید)
  • قسمت هلالی‌شکل (معروف به هلالچه) در پایه ناخن‌ها قرار دارد

ناخن های ناسالم

  • ناخن‌های نیمه ‌شکسته یا پوسته‌شده (که می‌تواند ناشی از خشکی یا کمبود ویتامین باشد)
  • شیارهای افقی (که ممکن است ناشی از استرس، تب بالا یا فشاردادن ناخن‌ها باشد)
  • نقاط سفید کوچک (که معمولا نشان‌دهندۀ این هستند که ناخن‌هایتان را می‌جوید یا بیش از اندازه لاک می‌زنید)
  • ناخن‌های قاشقی (که می‌تواند نشانهٔ کمبود آهن یا کم خونی باشد)
  • پوست قرمز و ملتهب اطراف ناخن‌ها (که می‌تواند به‌دلیل کندن یا جویدن پوست اطراف ریشۀ ناخن رخ دهد)
اهمیت مراقبت از ناخن ها

راه های مراقبت از ناخن ها

اگر پس از مشاهده ناخن هایتان به مورد مشکوکی برخوردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی برای مراقبت از ناخن ها بهتر است این روتین را داشته باشیم:

تمیز نگه داشتن ناخن ها

بهتر است همواره ناخن های خود را کوتاه نگه دارید و هر روز آن ها را بشویید. این مساله برای ناخن های دست معمول است اما بهتر است ناخن های پا را نیز بشویید به خصوص اگر هر روز از جوراب و کفش استفاده میکنید.

یکی از بهترین و ارزانترین روش ها برای شست و شوی ناخن ها این است که با یک برس و یا مسواک و کمی صابون به ارامی روی ناخن ها و پوست اطراف آن ها بکشید و سپس با آب شست و شو دهید.

با ناخن هایتان خشن نباشید

بسیاری از افراد عادت دارند ناخن های خود را به سطحی بکوبند و یا از سوهان های فلزی برای فرم دادن به آن ها استفاده کنند. بهتر است دست نگه دارید.

ناخن هایتان را نجوید و یا سعی نکنید لاک هایتان را با ناخن هایتان پاک کنید. چیزی را روی سطح ناخن نکشید چرا که باعث از بین رفتن لایه رویی ناخن میشود.

کوتاهی یا بلندی؟

مسلما ناخن های بلند و سوهان کشیده جذابیت بیشتری به دستان شما میدهند اما ایا سلامت ناخن هایتان اهمیت بیشتری ندارد؟ به خصوص اگر ناخن هایی شکننده و یا ضعیف دارید بهتر است از بلند گذاشتن آن ها خودداری کنید.

غذاهای پروتئینی

همانطور که خوردن غذاهای مناسب میتواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند میتواند ناخن هایتان را نیز سالم تر و شفاف تر نگه دارد.

ناخن از کراتین ساخته شده است و مصرف غذاهای پروتئینی و یا استفاده از مکمل هایی مانند بیوتین، ویتامین ای و یا مواد غذایی مانند ماهی، حبوبات و مغزها در سلامت ناخن هایتان بسیار موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید