بلاگ

تاثیر خواب مناسب بر زیبایی

تاثیر خواب مناسب بر زیبایی - تاثیر خواب بر پوست - وبلاگ پاپروک

تاثیر خواب مناسب بر زیبایی

شاید شما هم شنیده باشید که خوب خوابیدن میتواند تاثیر بسیاری بر زیبایی و جوانسازی پوست شما داشته باشد اما آیا میدانید چرا و چگونه این اتفاق می افتد؟

در واقع زمانی که شما خوابیده اید بدنتان اقدام به ترشح هورمون رشد میکند. این هورمون منجر به جوانسازی و ترمیم بافت های اسیب دیده میشود.

هورمون رشد با استفاده از تجزیه پروتئین ها سعی دارد تا اقدام به ترمیم بافت و استخوان های اسیب دیده کند و لذا این فعالیت که در مرحله خواب عمیق رخ میدهد به زیبایی و جوانسازی شما منجر میشود.

دقت کنید که این فعالیت بدن در طول شب رخ میدهد و به همین دلیل است که خواب روزانه نباید طولانی باشد و تنها 10 الی 20 دقیقه استراحت در روز کافی است.

اگر تا به حال دچار بیخوابی یا کم خوابی شده باشید حتما علائمی همچون چشم های قرمز و پف کرده، صورت چروکیده و کدر را در چهره خود مشاهده کرده اید.

این علائم دقیقا بخاطر کمبود خواب کافی و اختلال در سیستم بازسازی مجدد سلول ها در بدن اتفاق افتاده است. به این ترتیب که بدن نتوانسته سلول های پوستی جدیدی تولید کند و رگ های خونی شما گشاد شده اند.

تاثیر خواب مناسب بر زیبایی - تاثیر خواب بر پوست - وبلاگ پاپروک

دلایل بیخوابی

استرس

یکی از مهم ترین دلایل بیخوابی و یا بد خوابی، استرس است. استرس هم میتواند به صورت مستقیم بر زیبایی شما تاثیر بگذارد هم با به هم ریختن روتین خواب شبانه ی شما منجر به از بین بردن زیبایی پوستتان شود.

محیط نامناسب

سعی کنید محیط مناسبی را برای خواب شبانه خود مهیا کنید. نورهای اضافی را از بین ببرید و فضا را نه بسیار گرم و نه بسیار سرد کنید. بهتر است دمای هوا برایتان کمی خنک باشد تا راحت تر بخوابید.

هم چنین بهتر است 20 دقیقه تا نیم ساعت زودتر از اینکه به رختخواب میروید گوشی همراه خود را کنار بگذارید. نورهای ابی صفحه گوشی میتوانند مانع از خوابیدن شما شوند.

بیماری

برخی از بیماری ها میتوانند تاثیر مستقیمی بر میزان خواب شبانه شما داشته باشند. به عنوان مثال کسانی که دچار دیابت، آسم، آپنه خواب و یا بیماری های عصبی و غددی هستند اغلب دچار بیخوابی میشوند.

تغذیه نامناسب

برای خواب بهتر خوب است که دو ساعت قبل از خوابیدن، شام خود را میل کرده باشید. بهتر است از خوردن غذاهای چرب و یا غذاهای شیرین و با کربوهیدرات بالا بپرهیزید.

هم چنین نوشیدن الکل و یا نوشیدنی های کافئین دار میتواند خواب شما را مختل کند. علاوه بر این ها بهتر است با شکم خالی به رختخواب نروید.

 

تاثیر خواب مناسب بر زیبایی - تاثیر خواب بر پوست - وبلاگ پاپروک

فواید خواب مناسب

خواب مناسب و کافی علاوه بر زیباسازی پوست شما میتواند فواید دیگری نیز برای بدن و جسم شما داشته باشد که از این جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:

شادابی بعد از بیداری

ایا تا به حال تجربه خوابی راحت و کافی داشته اید؟به یاد می اورید که پس از بیداری چه احساسی داشته اید؟ بله بسیار شاداب تر و پر انرژی تر بوده اید.

بدن شما در طول خواب توانسته خستگی روز را از خود بیرون کند و بدن را برای اغاز روزی دیگر دوباره سازی کند بنابراین شما پر انرژی و سر حال هستید.

سلامت مو و ناخن

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم در زمان خواب، بدن اقدام به تولید و سوزاندن پروتئینی به نام کلاژن میکند. کلاژن علاوه بر زیبا و جوانسازی پوست به استحکام مو و ناخن ها نیز کمک میکند.

تناسب وزن

زمانیکه به خواب بروید و دچار بیخوابی نشوید بدن میتواند به سوخت و ساز متعادلی دست یابد و از ذخیره چربی ها جلوگیری کند. اما زمانیکه نتوانید بخوابید دچار گرسنگی میشوید و بیشتر از حد معمول به بدن خود مواد غذایی میرسانید و همین موجب چاقی شما میشود.

چشم های شفاف و درخشان

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم خواب ناکافی منجر به باز شدن رگ های خونی میشود. افزایش عبور خون از رگ ها منجر به قرمزی چشم ها و پف زیر چشم میشود که از زیبایی و جذابیت چشم ها میکاهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید